کارشناس جنگ‌های هیبریدی : خنثی‌سازی تهدیدات منطقه‌ای، هدف اصلی رزمایش مشترک ایران، روسیه و چین

کارشناس جنگ‌های هیبریدی :
خنثی‌سازی تهدیدات منطقه‌ای، هدف اصلی رزمایش مشترک ایران، روسیه و چین
آندرو کوریبکو، تحلیل گر ارشد حوزه جنگ‌های هیبریدی به بررسی ابعاد و نتایج رزمایش مشترک اخیر ایران با روسیه و چین در دریای عمان پرداخت.
به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان – روز جمعه بود که وزارت دفاع روسیه از پایان رزمایش دریایی مشترکی خبر داد که با همراهی ایران و چین در دریای عمان برگزار شد.

رزمایش مشترک «کمربند امنیت دریایی ۲۰۲۲» با هدف تحکیم امنیت و مبانی آن در منطقه، گسترش همکاری‌های چندجانبه، نشان دادن حسن نیت و توانایی میان سه کشور جمهوری اسلامی ایران، چین و روسیه در جهت حمایت مشترک از صلح جهانی، امنیت دریایی و ایجاد یک جامعه دریایی با آینده‌ای مشترک صبح روز ۱ بهمن ۱۴۰۰ در منطقه‌ای به وسعت ۱۷ هزار کیلومتر مربع در شمال اقیانوس هند برگزار شد.

پس از برگزاری این رزمایش مشترک، سخنگوی این رزمایش در سخنانی گفته بود: رزمایش مرکب امنیت دریایی ۲۰۲۲ با برگزاری رژه یگان‌های شرکت کننده از مقابل ناوشکن بومی جمهوری اسلامی ایران «دنا» در منطقه شمال اقیانوس هند پایان یافت. در این مراسم کلیه شناور‌های شرکت کننده در این رزمایش از نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران، نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و نیروی دریایی کشور‌های چین و روسیه از مقابل ناوشکن دنا رژه رفتند.

به همین مناسبت، باشگاه خبرنگاران جوان مصاحبه‌ای را با «آندرو کوربیکو»، تحلیل گر ارشد حوزه جنگ‌های هیبریدی در مسکو در خصوص رزمایش مشترک ایران- روسیه – چین در دریای عمان ترتیب داده است که متن این مصاحبه را در ادامه می‌خوانید:

رزمایش مشترک ایران – روسیه – چین چه پیامی را به غرب، به سرکردگی آمریکا می‌دهد؟

از دیدگاه روسیه، به نظر نمی‌رسد این مانور قصد انتقال هیچ گونه پیام خصمانه‌ای را داشته باشد. زمان بندی این رزمایش در چارچوب تنش‌های اخیر «آمریکا» و «روسیه» کاملا تصادفی است؛ زیرا بدتر شدن روابط این دو کشور تا حد کنونی و پیش از آنکه روسیه کشتی های خود را به منطقه بفرستد، پیش بینی نشده بود. علاوه بر این، نگرانی‌ها در خصوص تعداد اندکی از کشتی هاست که در تمرینات تاکتیکی مشارکت داشته اند و نه رزمایش جنگی دریایی که علیه کشتی‌های دیگر انجام می‌شود.

بنابر این، این مسائل نبایستی به شیوه نظامی خطیر تفسیر شوند. مهم است که اشاره شود روسیه و چین روابط خوبی با «کشور‌های شورای همکاری خلیج فارس» دارند و هردوی این کشور‌ها در خصوص فعالیت‌های منطقه ای، از جمله مانور اخیر بسیار حساس اند. آنچه به نظر می‌رسد که مسکو علاقه‌مند است تا از این طریق منتقل کند، روابط دوستانه و راهبردی اش با تهران، از جمله در حوزه نظامی است؛ اما این رزمایش علیه طرف دیگری نیست.

اهمیت «خلیج فارس» و «دریای عمان» از دیدگاه راهبردی که به یک مکانی برای رزمایش دریایی قدرت‌های بزرگ بدل شده است، چیست؟

این دو پهنه آبی برای جریان آزاد انرژی در سراسر جهان مهم است. ماهیت تاکتیکی رزمایش اخیر نشان می‌دهد سه کشور شرکت کننده (ایران – روسیه چین) با همدیگر همکاری می‌کنند تا تهدیدات در منطقه، به خصوص دزدی دریایی را متوقف کنند.

برخی تحلیلگران معتقدند چنین مانور‌هایی ممکن است مذاکرات وین را از مسیر خود منحرف کند. آیا نظر شما نیز چنین است؟

از دیدگاه روسیه، بسیار بعید به نظر می‌رسد که چنین رزمایشهایی، تأثیری بر مذاکرات وین داشته باشد. این رزمایش برای مدت زمانی طولانی، از پیش برنامه ریزی شده بود و آن‌ها (روسیه – ایران –چین) صرفا بر هماهنگی چندجانبه تاکتیکی به منظور تضمین جریان آزاد انرژی از طریق این «آب‌های راهبردی» متمرکز شده اند. همکاری نظامی سطح پایین، اما نمادین هیچ ارتباطی با مذاکرات دیپلماتیک در زمینه احیای توافق هسته‌ای ایران ندارد. این مسأله، بایستی به عنوان رویدادی کاملا جدا تلقی شود.

انتهای پیام/

منبع : خبرنگاران جوان

ما را در کانالهای ذیل دنبال کنید؛

تلگرام:https://t.me/fadaeyane110اینا:@fatehkhebare110سروش:splus.ir/fatehkhebare110ایگپ:https://iGap.net/fatehkheybar


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







برچسب‌ها: کارشناس جنگ‌های هیبریدی خنثی‌سازی تهدیدات منطقه‌ای، هدف اصلی رزمایش مشترک ایران، روسیه چین
[ یک شنبه 3 بهمن 1400 ] [ 22:12 ] [ فاتح ]
[ ]